قیر (محمد کاکایی-مهندسی عمران-عمران)

قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که بیشترین مصرف آن در مهندسی عمران (عایقکاری رطوبتی و ساخت آسفالت) می باشد. قیر همچنین در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شود.
تعریف
قیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه ای تیره که در سولفور کربن و تتراکلرور کربن کاملا حل می شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری در می آید و پس از آن مایع می شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است:
الف-غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب
ب- چسپنده بودن.
انواع قیر
قیر استخراج شده از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه به منشاء تشکیل، طبقه بندی می شود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار می گیرند و انواع مختلف قیر را ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و... را تشکیل می دهند.
هدف از انتخاب این موضوع اهمیت قیر به عنوان یکی از مشتقات نفت و کاربرد آن در تمامی صنایع است.

لینک

/ 5 نظر / 43 بازدید
سعید

مطلب خوبی بود،به نطرت اسفالت های قیری نباید جایگزین بشن؟

علي رشيديان

سلام دادش محمد خيلي دوست دارم راجب تبديل نفت به قير بدونم؟ يه دنيا ممنونم[چشمک]

فاطمه شهبازی

باتشکر از مطلب زیبا و مفید شما.با اجازه اضافه میکنم که:به عنوان نمونه از قیری که در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه‌ای) میتوان از دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر تیرینیداد آمریکا، نام برد. قیر طبیعی با نام یواینتایت (Uintaite) نیز شناخته می‌شود. دوام قیر طبیعی بیشتر از قیرهای نفتی است.

سجاد بخشنده فر

با سلام خدمت آقای کاکایی جالب بود این بخش که در خودروسازی هماز قیر استفاده میکنند. با آرزوی موفقیت و دستیابی به علوم بیشتر برای شما

فاطمه سادات شبیریان

بیشتر نفت های خام معادل ایران از نوع اسفالتیک-پارافینیک هستند بنابراین قیری که از نفت اسفالتیک بدست میاد برای کارهای راه سازی ازسایر قیرها مناسب ترند.