تونل سازی به روش تی بی ام (محمود قاسمی-کارشناسی تکنولوژی ساختمان)

تونل سازی به روش تی بی ام  یکی از پیشرفته ترین روشهای تونلینگ است. استفاده از این ماشینهای حفار در ایران نیز مقبولیت یافته است و در حال حاضر پروژه های زیادی به روش تی بی ام  در ایران انجام می شود .قطعات پلاستیکی که در این روش بکار می رود . دارای استانداردهای خاص در طراحی و نوع مواد است.
در روش حفاری با تی بی ام  برای لاینینگ تونل از سگمنتهای بتنی پیش ساخته استفاده می شود این سگمنتها در کارگاه سگمنت تهیه می شود و برخی قطعات پلاستیکی در آنها قرار داده می شود .این قطعات وظایف مختلفی بر عهده دارند .قطعات راهنما برای اتصال دقیق و راحت سگمنتها و قطعات باربر برای تحمل وزن سگمنتها استفاده می شود .جنس و تعداد این قطعات متناسب با نوع دستگاه و روش کار متفاوت است .
کانکس برای سگمنتهای لاینینگ  *
 پلی آمید  *
Cooper & Tunner , Sofrasarمطابق با استانداردهای  *
60kn<مقاومت کشش  *
 برای تونلهای با قطر 8 متر  * 

کانکس جزو قطعات راهنماست . هدایت سگمنتها برای اتصال به هم در تونل توسط کانکس انجام می شود . تحمل بار در لحظات اولیه اتصال از خواص مهم
      .کانکس است
در میان سگمنت قرار می گیرد و برای بلند کردن و انتقال از آن استفاده می شود Threaded Lifting Socket
.جنس آن پلی آمید یا پلی اتیلن مخصوص  است تا بتواند فشارهای زیاد را تحمل کند و دوام لازم را دارا باشد.

مجموعه داول کانکتینگ سیستم جزو قطعات باربر است .این قطعه در میان سگمنت مدفون می شود و هنگام بلند کردن و انتقال سگمنت از آن استفاده می شود .تزریق بتن نیز از مجرای این قطعه انجام می شود.
 

  این هم لینک دانلود ویدئویی از داخل تی بی ام همراه با توضیحات مهندس حلاج ئیان مدیر فنی دستگاه  

/ 5 نظر / 214 بازدید
مجید

با سلام خدمت شما وبلاگ نویس محترم انصافا وبلاگ زیبایی دارین.این رو جدی میگم... امیدوارم موفق باشین. راستی وب من رو هم ببینی .

دودول

khili khob bod

سید محمد حسینی

خیلی ممنون مطلب خوبی بود

علی سعدی

با سلام ممنون ازمطلبی که گذاشتی؛بدنیست بدونی که ازتی بی ام دریکی دوسال اخیر برای حفاری دزیر سی وسه پل کار میشد که متاسفانه بامشکل مواجه شد که اشتباه از مهندس نقشه بردار آن بود.

کاملیا حیدری

مطلب مفیدی بود. ناگفته نماند که دستگاه TBM نيز تا آخر اين ماه به خدمت متروي تهران درخواهد آمد، افق پيش روي مترو سازي در پايتخت را بسيار اميدوارکننده خواند. طبيعي است که با امکانات خارق العاده دستگاه TBM و تجهيز متروي تهران به چهار دستگاه از اين نوع، هدف تکميل شبکه 12 خطي متروي تهران ظرف سه سال آينده، بلند پروازانه نيست، ضمن اين که در اين مدت، تونل سازي با روش سنتي نيز متوقف نشده و ادامه خواهد داشت