آشنایی با انواع پل و ساختار آنها (عرفان فرهنگ-کاردانی عمران-ساختمانهای بتنی)

بدون شک تا به حال پلی را دیده اید و یا به احتمال زیاد از روی یکی از آنها عبور کرده اید. حتی اگر شما تخته یا کنده درخت را برای جلوگیری از خیس شدن خود بر روی آب قرار دهید در واقع شما یک پل ساخته اید. حقیقتاً پل ها در همه جا وجود دارند و در واقع یک بخش طبیعی و بدیهی از زندگی روزمره ی ما را تشکیل می دهند. یک پل مسیری را بر روی مانع ایجاد می کند که این موانع می تواند رودخانه, دره, جاده, خطوط راه آهن و ... باشد. 
این موضوع به این دلیل مورد نظرم قرار گرفت که با توجه به گستردگی کشور و ویژگیهای جغرافیایی متفاوت آن و پتانسیل های مختلف در زمینه حمل و نقل در هر منطقه،نیازهای متعدد برای اجرای سازه های عمرانی از جمله راه ،پل،زیرگذر و... میباشد.حتی ممکن است چند پروژه در یک مکان نیاز به اجرا باشد.البته بنظرم در پل سازی ،بدلیل پیچیدگی بالاتر،نیاز به دانش بیشتری باشد.
 
/ 14 نظر / 42 بازدید
نمایش نظرات قبلی

سلام،مطالب جالبی بود اما چند سوال داشتم و چند نظر/ممنون میشم پاسخ بدید: 1-به توجه به اینکه ایران به عنوان کشوری که بر روی کمربند زلزله است و اکثر دره ها در آن محل گسلهاست ،فرض کنید میخواهیم بین دو نقطه با طول بین 1تا 5/1کیلومتر با شرایط بالا پلی احداث شود این پل چه نوع باید باشد(با توجه به اینکه پلهای معلق مقاومت کمی در برابر زلزله دارند؟ 2-با توجه به اینکه اکثرا پلهای معلق بر روی رودخانه های بزرگ احداث میگردد و اینکه این رودخانه ها همیشه آبدارند آیا محل قرارگیری پایه های برجکها همانند باتلاق نیست؟اگر استفاده از پی شمعی پیشنهاد شود تا چه ارتفاعی باید حفر گردد؟چگونه در هنگام حفر آب با این حجم بالا را خارج می کنیم؟جنس و شکل قالبها باید به چه شکل باشد تا در عمق زیاد رودخانه و حفاری در هم نشکند؟ 3-با توجه به اینکه در پلهای معلق کابلها به دو طرف عرض پل بسته شده اند،در قسمت میانی پل نوعی خمش ایجاد می شود،حال تصور کنید تعداد زیادی تانکر پی از بار گیری در حال عبور از قسمت میانی پل اند،در این شرایط پل خمش زیادی را در عرض خود تحمل می کند و گاهی باعث شکست در آن می شود ،حال برای پایداری پل در تهمه شرایط چه اقدامی باید

حسین فراهانی

سلام،مطالب جالبی بود اما چند سوال داشتم و چند نظر/ممنون میشم پاسخ بدید: 1-به توجه به اینکه ایران به عنوان کشوری که بر روی کمربند زلزله است و اکثر دره ها در آن محل گسلهاست ،فرض کنید میخواهیم بین دو نقطه با طول بین 1تا 5/1کیلومتر با شرایط بالا پلی احداث شود این پل چه نوع باید باشد(با توجه به اینکه پلهای معلق مقاومت کمی در برابر زلزله دارند؟ 2-با توجه به اینکه اکثرا پلهای معلق بر روی رودخانه های بزرگ احداث میگردد و اینکه این رودخانه ها همیشه آبدارند آیا محل قرارگیری پایه های برجکها همانند باتلاق نیست؟اگر استفاده از پی شمعی پیشنهاد شود تا چه ارتفاعی باید حفر گردد؟چگونه در هنگام حفر آب با این حجم بالا را خارج می کنیم؟جنس و شکل قالبها باید به چه شکل باشد تا در عمق زیاد رودخانه و حفاری در هم نشکند؟ 3-با توجه به اینکه در پلهای معلق کابلها به دو طرف عرض پل بسته شده اند،در قسمت میانی پل نوعی خمش ایجاد می شود،حال تصور کنید تعداد زیادی تانکر پی از بار گیری در حال عبور از قسمت میانی پل اند،در این شرایط پل خمش زیادی را در عرض خود تحمل می کند و گاهی باعث شکست در آن می شود ،حال برای پایداری پل در تهمه شرایط چه اقدامی باید

حسین فراهانی

4-در باره سوال سوم ،عرض ماکسیمم هم تعریف می شود؟و اینکه به نظرتون استفاده از خرپا با ارتفاع کم و طول و عرض زیاد در زیر پوسته کار آمد است؟ 5-بار محوری که در پلهای معلق به تکیه گاههای ابتدایی و انتهایی منتقل می شود چگونه خنثی می شود؟چگونه تکیه گاه قادر به تحمل چنین نیرویی است و در چنین مواقعی از جا کنده نمی شود؟حال اگر پل بین دو سخره زده شود اعمال نیروی زیاد بر روی این تکیه گاهها باعث قلوه کن شدن قسمت بزرگی از لبه سخره و نابودی پل نمی گردد؟ 6-کابلهای قائم به بالای خرپا متصل می شوند یا پایین آن؟ 7-اگر پل معلقی را در حال اجرا داشته باشیم و محل احداث زلزله خیز باشد،می دانیم که تکانهای متوسط هم باعث تکان خوردن قسمتهای معلق می شود،این تکانها باعث ایجاد تنشهای شدید در کابلهای منحنی شکل و قائم می گردد،چه پیشنهادی در این باره وجود دارد؟آیا استفاده از فنرهای قول آسا در ابتدا و انتهای کابل مشکل را حل می کند؟همچنین گذر فصول گرم و سرد که باعث انقباض و انبساط کابلها می شود باعث ایجاد خمش در طول پل می گردد آیا استفاده از فنر برای جبران این مشکل کار آمد است و فنر می تواند چنین نیرویی را تحمل کنند؟لطفا توضیح دهید؟

حسین فراهانی

8-صفحاتی که بر روی پل معلق قرار میگیرند،بتنی هستند یا فلزی؟/همچنین این صفحات نهایتا به شکل یک تکه هستند و یا به شکل تکه تکه و دارای درز اطمینان ساخته می شون که نیرو هارا در خود دفن کنند؟ 9-آیا انواع پل همین سه پل هستند ،چندین شکل از انواع پلهای دیگر را در سایت دانشگاه قرار دادم /اگر لطف کنید و اسامی آنها را هم ذکر کنید متشکرم.

غزاله غنچه زاده

من در عجبم که این آقای فرهانی چقدر سوال و متن های طولانی مینویسد آدم حوصله اش سر میرود این نظرات را بخواند.ولی بازم جای آفرین دارد که انقدر با دقت مطالب را میخواند.

زینب حیدر فیروزآبادی

باسلام و تبریک سال نو به شما مطلبتون خیلی مفید بود.اطلاعاتی که ارائه دادید درباره انواع پل ها خیلی جذاب و کامل بود.

عرفان آهوخش

سلام جیگر،میدونی بزرگترین افتخارت چیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟ اینه که هم اسم منی داداش!خدایییش مرامتم به ما رفته! ازشوخی گذشته مطلبت تکه.خیلی جامع و کامله.ازهمه مطلبا برام مفیدتر بود.آرزومند موفقیت هرچه بیشترت هستم

عرفان فرهنگ

با سلام مجدد خدمت همه.از همه بابت توجهشون به این مطلب ممنونم.آقای خراسانی مقاومت پل ها زیر آب ارتباطی به روشی که ساخته میشن نداره و فقط به جنس اونها ومقاوم سازی فونداسیون پایه ها با این شرط که تمام اجزای پل بطور اصولی ساخته بشن بستگی داره.

عرفان فرهنگ

آقای غلامیان سلام.منظورمن این بوده که پل سازی نیازمند دانش به روزه و حرف شما متین ودرسته.[تایید]

عرفان فرهنگ

آقای فراهانی سلام. من بشخصه مبهوت دقت نظر و علاقه شما به این مبحثم.سوالات شما واقعا دقیق وتخصصیه و من ترجیح میدم بجای شتاب زده پاسخ دادن،وقت بذارمو جواب اونها رو بطور دقیق خدمتتون ارایه بدم. [دست][تایید]