(اجرای سازه بتنی به روش قالب تونلی(ریحانه سادات کاهانی ـ کارشناسی معماری)

سیستم موسوم به تونلی یکی از رزش های مورد استفاده برای اجرای ساختمان های با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی می باشد
نام تونلی به دلیل شکل قالب های فلزی همزمان دیوارها و سقف هاست.دیوارها و سقف های بتن مسلح به صورت همزمان آرماتربندی قاب بندی و بتن ریزی میشود.
خروج قالب های تونلی پس از بتن ریزی دیوار و سقف و گیرش آن با فاصله دادن قالب هااز جداره های بتن ریزی شده (قالب برداری)وبا حرکت افقی روی چرخ یا غلتک صورت میگیرد.در برخی موارد برای افزایش سهولت و سرعت اجرا اجزای غیر سازه ای مانند دیوار های جداکننده پله ها و پانل های نما به صورت پیش ساخته در نطر گرفته میشودوبعد از تکمیل سازه اصلی با آن متصل میگردد.
نقطه قوت:سیستم قالب تونلی از روش های اقتصادی انبوه سازی است.هزینه ها به طور محسوسی نسبت به سیستم یتنی و فلزی کمتر است.استفاده از ماشین آلاتی مثل جرثقیل و ... نیز بسیار به روند زمانی پروژه کمک میکند و به آن سرعت می بخشد.
نقطه ضعف:عدم امکان جوابگویی به انتظارات عملکردی پارکینگ هاست.

لینک

/ 1 نظر / 24 بازدید
سارا خسروآبادی

باسلام و تشکر از پست مفیدتان. در بند مزایای این سیستم ویزگی اقتصادی را بیان فرمودید که در تکمیل این مورد چند نکته را درتکمیل توضیحاتتون میزارم. 1. هزينه مصالح مصرفي: سيستم قالب تونلي حدود 15% هزينه کمتري نسبت به اسکلت رايج بتني دارد. 2. دستمزد و اجرا: با توجه به پيچيده تر بودن سيستم قالب تونلي و نياز به آموزش تخصصي نيروي انساني، دستمزد اجراي اين روش حدود 11% بيشتر از اسکلت بتني مي باشد. 3. هزينه ماشين آلات: روش قالب تونلي، اجراي همزمان ديوار وسقف مي باشد که با توجه به حجم عمليات بتن ريزي و قالبهاي وسيع مورد استفاده در يک بتن ريزي، نياز به ماشين آلات بيشتري را مي طلبد، در ارزيابي داخلي انجام شده، براي ساختمان 4 تا 5 طبقه، اين هزينه حدود 12% و براي ساختمان 10 طبقه حدوداَ 9% بيشتر از هزينه ماشين آلات در اسکلت بتني مي باشد. 4. هزينه مصالح، اجراي ديوارها، سقفها و سفيد کاري: با توجه به اينکه بسياري از ديوارهاي ساختمان در زمان اجراي اسکلت قالب تونلي تامين مي گردد هزينه آن به مراتب پايين تر از سيستم اسکلت بتني است. (حدود 68% از سيستم اسکلت بتني 5 طبقه و حدود 45% کمتر از سيستم بتني 10 طبقه مي باشد.)