عملکرد آسفالت های متخلخل در کاهش صدا (زینب حیدر فیروزآبادی-کاردانی عمران)

نویز یا سر و صدای مزاحم به عنوان مهم ترین مشکل زیست محیطی جوامع بشری در سال های اخیر مطرح شده است . آسایش و کیفیت زندگی انسان به ویژه در شهرها به دلیل افزایش منابع صوتی کاهش یافته است . منابع ایجاد کننده صدای مزاحم در شهرها بسیار متنوعند . ولی بی گمان صدای ترافیک یا همان صدای تولید شده ناشی از تردد ماشین آلات و موتورسیلکت ها در خیابان ها و بزرگراه ها، مهم ترین منبع محسوب می شود . مساله بسیار مهم درباره صدای ترافیک این است که منبع تولید صدا، یعنی وسیله نقلیه، خود مجموعه ای منابع تولید کننده صوت است . صدای موتور، حرکت هوا در اطراف بدنه وسیله نقلیه، تعویض دنده، ترمز، بوق، حرکت چرخ ها بر روی سطح خیابان و حتی سیستم های پخش موسیقی همگی جزو منابع تولید کننده نویز در وسیله نقلیه هستند . تلاش هایی برای بهبود سطح روکش خیابان ها و جاده ها با هدف کاهش صدا و ارتعاش ناشی از حرکت اتومبیل بر روی آنها انجام شده است . ایجاد ساختار متخلخل در روکش آسفالت سطح جاده ها می تواند با جذب و استهلاک انرژی صوتی، به کاهش صدای منتشر شده کمک نماید . این ساختار متخلخل علاوه بر کاهش صدای ترافیک مزایایی نیز در خصوص زهکشی روان آب های ناشی از بارندگی دارد . آسفالت متخلخل اولین بار در سال های دهه 50 میلادی در امریکا مورد استفاده قرار گرفت . سپس در سال های بعدی تکنولوژی ساخت آن از لحاظ دانه بندی، میزان فضای خالی و استحکام و ثبات آن افزایش یافت . استفاده از این آسفالت ها با وجود مزایای قابل توجه خود در کاهش صدا، با مشکلاتی نیز همراه است . احتباس قطرات آب و گرد و غبار و شن در فضاهای خالی آسفالت، کهنگی سریع قیر و شکنندگی سریع آسفالت، کاهش کارایی آسفالت های تعمیر شده و نیاز به فناوری بالا برای تولید از جمله مواردی هستند که استفاده از این روش برای کنترل صدای ترافیک را با مشکل روبرو می کند . بنابراین با توجه به مشکلات ذکر شده، کارایی آسفالت های متخلخل در کاهش صدا، ثابت و پایدار نیست و به مرور زمان کاهش می یابد . با این حال مزایای انکار ناپذیر آنها نیز سبب شده است تا پژوهش بر روی این تکنولوژی به عنوان یکی از روش های مؤثر کاهش صدای محیطی ادامه یابد . در این مقاله تلاش می شود تا آخرین مطالعات و دستاوردها در زمینه ارتقاء راندمان این فناوری بیان گردد.
هدفم ازگذاشتن این مطلب این بود که بتونم بچه هارو  کمی با تکنولوژی و علم آسفالت ها افزایش دهم.این علم هنوز کامل نشده،چون دارای ضعف هایی هست که باگذشت زمان در آینده مطمئنن برطرف خواهندشد.اگر این چنین شود،بسیار عالیست این نوع آسفالت ها.
<<اگر در اولین قدم موفقیت نصیب ما میشد،سعی و عمل دیگرمعنی نداشت. >>     << نیچه >>    
/ 18 نظر / 70 بازدید
نمایش نظرات قبلی
عرفان آهوخش

سلام عزیزم،مطلبت تک بود.عالی بود.خیلی مفید بود.در جواب سوالات آقای فراهانی،در متن ذکر شده که این تکنولوژی هنوز کامل نیست.درسالهای آینده اگه ضعف هایش برطرف شه عالیه.درخت هیچوقت مانع 3دا نمیشه.ممنون

علی نعیمی خرد

خوب بود خانم ! خوب بود ... البته اگر ضعف هاش برطرف بشه ...

حسین فراهانی

سلام .عرفان جان(عرفان آهوخش)شاید استنباط شما این باشه که درخت دارای یک میله (ساقه)و تاج(شاخ و برگ باشد)و امواج صدا از مابین آن عبور میکند/شاید این مطلب که کاشت درخت در کوهستانهایی که احتمال بهمن دارند مفید است و یا اینکه کاشت بوته در بیابانها در برابر طوفان شن مفید است را بارها شنیده باشی//حالا من یه سوال دارم./.درخت و بوته هم دارای میله و تاجند و فضای خالی بین آنها موجود است...پس آیا تا به این سن به ما دروغ میگفتند که واسه این کارا مفید است!!!!! خیر. واقعا مفید است.چیزی که من گفتم هم مفید است.در ضمن بازم میگم مفید است نه اینکه به تنهایی بس است//درضمن مطلب گفته شده هم اکنون در حال اجرا است/./مانند کاشت چنار در بعضی از اتوبانها .مثل بخشی از همت و بخشی از شهید بابایی. به علاوه شما دوست عزیزم میتونی با یک جستوجوی ساده در اینترنت به صحت این قضیه پی ببرید/./ این نظریه در کشورهای زیادی اجرا شده است/./(بعدم شما گفتید-درخت هیچ وقت مانع3دا نمیشه-این طرز بیان شما حاکی از یک قطعیت است.نه یک فرض و گمان/میشه بیشتر توضیح دهید؟)

عرفان آهوخش

چوب تنه درخت درصد بسیار کمی از فضا را اشغال میکند،ب نظر بنده یک ردیف درخت هیچ تاثیری ندارد در کم شدن صدا.در رابطه با بهمن که گفتید آقای فراهانی،کاشت درختان در 1ردیف (مثل کنار خیابان)هیچ تاثیری در جلوگیری از بهمن ندارد.بلکه انبوه زیاذی از درختان است که مانع بهمن میگردد و همچنین برای سیل.ممنون از هم فکریتان

حسین فراهانی

سلام.عرفان جان.حتما از چگونگی پخش امواج نقطه ای و انعکاسات آن اطلاع داری/پس با این فرض میمونه چندتا توضیح: نیم کره پایینی امواج هنگام آزاد شدن با حرکت به سمت پایین.به آسفالت برخورد کرده و با علت زبری سطح آسفالت کمی از آنها جذب و ما بقی انعکاس میابند.اما نه به صورت منظم.بلکه به شکل تقریبی کره. البته عکس کره قبل به سمت بالا جریان میابند.این فعالیت مدام صورت میگیرد و باعث شده تا نیم کره امواجی که برای بار دوم به سمت پایین میآیند بنابر اصل برهم نهی با امواج انعکاسی تقریبا خنثی شوند/پس قسمت بالایی کره و قسمت باقی مانده از انعکاس نیمکره پایینی هستند که صدای اطراف را ایجاد میکنند.اما بازهم قسمت عمده آن به دلیل ارتفاع کم ساختمانها به فضای اطراف رفته و بی تاثیرن.پس صدای آزار دهنده نوار میانی این نیمکره است/اگر دقت کرده باشی منازل نوسازه اطراف بزرگ راهها طوریند که گویی طبقه اول آنها پنجره ندارد .یا اینکه طبقه اول یا اولین پنجره از ارتفاع 4تا5 متر به بالا شروع شده است/این قسمت از عمد اینطور طراحی میشود تا امواج عبوری از قسمت ساقه بر آسایش اهالی تاثیر نگذارد.و قسمت تاج هم ما بقی امواج را میگیرد././.بازم میگم مفیده

فائزه نیکو

سلام من دانشجو چند ترم پیش استادم.این دوئل بین آقای فراهانی و آقای عرفان آهوخش واقعا برام لذت بخشه-اما من صحبتهای آقای فراهانی را علمی و منطقی میدونم و نظرات آقای آهوخش رو از سر حدس و گمان و کمی هم تجسم میدونم-البته من نظرات آقای فراهانی رو به طور کامل قبول دارم -راستی خیلی منتظر بودم ببینم جواب صاحب مطلب چیه-زینب خانم جواب نداری؟

عرفان آهوخش

سلام من به هیچ وجه قبول ندارم چون 1ردیف ذرخت هرقدا بزرگ،نمیتواند عایق صدا باشد.تاثیرش خیلی کم است.واقعا خنده دار است

عرفان آهوخش

در یک خیابان یا بزرگراه هر چقدرهم درختان قطور وبلند هم باشند،درصد بسیار کمی از محیط خیابان را میگیرند.تاثیرش بسیار کم است.بیشتر برای تصفیه هوا موثرند تا عایق صدا.

زینب حیدر فیروزآبادی

با اجازه... ضمن عرض تشکر از تمام دوستان عزیزم که به من لطف کردن مطلبم رو خوندن! آقای فراهانی به نظر من با کاشت درخت درسته باعث فضای سبز میشه،مثل خیابان ولی عصر و اینکه شاید درصد خیلی کمی تاثیر داشته باشه در خذب صدا ولی عایق صدا فکر نمیکنم. باتوجه به رشد جمعیت و ساخت وساز زیاد باید خدارم شکر کنیم که وسط بزرگراهم خونه نمیسازن!!!!!!!پس هیچ قانونی نمیشه وصف کند برای عدم ساختو ساز کنار خیابان ها،بزرگراه ها....به نظر من اگه این تکنولوژی پیشرفت کنه خیلی بهتر و باصرفه تر است.

حسین فراهانی

سلام/دوستای گل.اگر به متنهای من دقت کنید چندباری گفتم مفید است نه به تنهایی کافی است.در ضمن دوست عزیزی که فرمودید با توجه به رشد جمعیت همین که وسط اتوبان خانه نمیسازن باید خدارو شکر کرد/قطعا میدونید جمعیت ایران در مقابل وسعتش عدد بسیار کمیه..البته وسعت قابل زندگیو عرض کردم/منظور شما دوست عزیز شاید لغت تمرکز جمعیت باشه/بگذارید یه نگاهم به مقررات امریکا بندازیم//با در نظر گرفتن جمعیت میلیاردی این امریکا و وسعت حدود 4 برابری ایران(یعنی نسبت جعیت یه وسعت بالا)//میدونید قوانین حریم جاده رعایت میشه؟(البته برجهای بالای 10طبقه از این قانون مستثنی هستند و باید مصالح ساخت به نوعی دافع امواج باشد)-/(متن ترجمه شده این قانون به این صورته که منازل باید طوری طراحی شوند که دارای فضای سبز(حیاط)در حد حریم خیابان باشند و در منازلی که نبش واقع میشون خانه در یکی از ربع های زمین طوری واقع میشود که حریم خیابانها حفظ شود)-/راستی کاشت درخت به منظر آلودگی صوتی جزو قوانین بعضی کشورهای اروپایی و امریکایی و حتی آسیایی هم هست.بعدم فکر نکنم من توضیحی در رابطه با تعداد ردیف یا میزان فاصله گفته باشم. (به قوانین امریکا هم سر بزنید.شاید حل شد)