تونل مانش (سمیرا صالحی چهر-مهندسی عمران-عمران)

تونل ۵۲ کیلومتری کانال مانش که بندرادوکاله فرانسهرا به شهرک فولکستون انگلستانمتصل می‌کند از زیر دریاو در کف آن کشیده شده‌است
عبور قطارها از تونل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با این پروژه زمان مسافرت از پاریسبه لندن و بالعکس از طریق زمینی۳ ساعت کاهش خواهد یافت.
تونل مانش که به آن تونل کانال نیز گفته می‌شود، بار دیگر انگلستان را از طریق خشکی به دیگر قاره اروپا متصل می‌کند. این تونل ۵۰٫۵ کیلومتر طول دارد که زیر بستر دریای مانش حفر شده و کنت در انگلیس را به کاله در فرانسه متصل می‌کند. مانش که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامیده است دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است. گفته می‌شود تنها در عصر یخبندان یعنی چیزی حدود ۸۵۰۰ سال پیش انگلستان به اروپا متصل بوده است. این پروژه در زمان اجرا با صرف ۲۱ میلیارد پوند پرهزینه‌ترین طرح مهندسی تاریخ به شمار می‌رفت به گونه‌ای که هزینه اجرای آن ۷ برابر بیشتر از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بیشتر بود.
این مطلب از این نظر برای من جالب بود که بر خلاف تونل های دیگر در  زیر دریا ساخته شده است. و دو کشور را از این طریق بهم متصل میکند.
/ 3 نظر / 50 بازدید
میلاد دباغیان

با تشکر از مطلب جالبتون اما ذکر نکردین هوا به چه صورت داخل تونل جریان پیدا میکنه و یا گازهای مضر ناشی از اتومبیل ها به چه صورت مهار میشه با تشکر [تایید]

فریبا معروفی

سلام-باتوجه به اجرای پروژه درزیر آب طراحی فوق العاده ای بایدداشته باشه وعلیرغم هزینه بالا اتصال دوشهر بازمان خیلی کمتروقدمت تاریخی آن بسیارتامل برانگیزه- مر30

زینب کرمی

خیلی جالب بود. مرسی