تی بی ام (محمود قاسمی - کارشناسی تکنولوژی ساختمان)

تونل سازی به روش تی بی ام  یکی از پیشرفته ترین روشهای تونلینگ است. استفاده از این ماشینهای حفار در ایران نیز مقبولیت یافته است و در حال حاضر پروژه های زیادی به روش تی بی ام  در ایران انجام می شود .قطعات پلاستیکی که در این روش بکار می رود . دارای استانداردهای خاص در طراحی و نوع مواد است.
در روش حفاری با تی بی ام  برای لاینینگ تونل از سگمنتهای بتنی پیش ساخته استفاده می شود این سگمنتها در کارگاه سگمنت تهیه می شود و برخی قطعات پلاستیکی در آنها قرار داده می شود .این قطعات وظایف مختلفی بر عهده دارند .قطعات راهنما برای اتصال دقیق و راحت سگمنتها و قطعات باربر برای تحمل وزن سگمنتها استفاده می شود .جنس و تعداد این قطعات متناسب با نوع دستگاه و روش کار متفاوت است .
کانکس برای سگمنتهای لاینینگ  *
 پلی آمید  *
Cooper & Tunner , Sofrasarمطابق با استانداردهای  *
60kn<مقاومت کشش  *
 برای تونلهای با قطر 8 متر  * 

کانکس جزو قطعات راهنماست . هدایت سگمنتها برای اتصال به هم در تونل توسط کانکس انجام می شود . تحمل بار در لحظات اولیه اتصال از خواص مهم
      .کانکس است

در میان سگمنت قرار می گیرد و برای بلند کردن و انتقال از آن استفاده می شودThreaded Lifting Socket  .

جنس آن پلی آمید یا پلی اتیلن مخصوص است تا بتواند فشارهای زیاد را تحمل کند و دوام لازم را دارا باشد.

    مجموعه داول کانکتینگ سیستم جزو قطعات باربر است .این قطعه در میان سگمنت مدفون می شود و هنگام بلند کردن و انتقال سگمنت از آن استفاده می شود .تزریق بتن نیز از مجرای این قطعه انجام می شود.
 
  این هم لینک دانلود ویدئویی از داخل تی بی ام همراه با توضیحات مهندس حلاج ئیان مدیر فنی دستگاه  
/ 4 نظر / 34 بازدید
مهدی محرابی

متن جالب و قابل توجهی می باشد فقط چند نمونه از کارهایی که در ایران انجام شده است نام ببرید

محمد علینقیان

فیلم آموزشی خوبی بود .

نفیسه دولتی

خیلی خوبه از نظر من با استفاده از این دستگاه خسارات جانی و مالی خیلی کمتر می شه

ليلا موحدي

ميتونم اضافه كنم كه سگمنت ها به جز پيش ساخته بودن، پيش تنيده هم هستند و از 9 قطعه شبيه به هم تشكيل شدند كه پس از حفاري توسط tbm كار گذاشته مي شوند و پيش تنيدگي آنها و عمل آوري در اتاق بخار و ويبره توسط قالبهاي ويبره دار (شبيه به ميز ويبره) از ويژگي هاي آنهاست كه سبب بيشتر شدن قدرت تحمل بار آنها مي شود. البته خيلي هم خيالتون راحت نباشه چون اينجا ايرانه و همه ي اين مراحل در كارخانه سگمنت سازي كنار مترو علي آباد توسط ايراني ها انجام ميشه