پل ورسک(سید عباس بابازاده-ارشد عمران-مدیریت ساخت)

روز یکم اردیبهشت 1312 هنگامی که یورگن ساکسیلد مدیرعامل شرکت دانمارکی کامپساکس قرارداد احداث راه آهن شمال ـ جنوب ایران را امضا کرد، می دانست که مسوولیت سنگینی را پذیرفته است. تا قبل از او شرکت های آمریکایی و انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در عبور راه آهن از میان کوه های البرز ناکام مانده بودند. ساکسیلد تعهد داده بود تا 900 کیلومتر راه آهن را در مدت شش سال به اتمام برساند و در عوض به ازای احداث هر متر راه آهن، پنج دلار طلا (معادل 1.5 گرم طلای خالص) دریافت کند.

جذابیت های این مطلب اشاره به مشکلات اجرایی و همکاری بین المللی برای احداث پل زیبای ورسک است.
/ 8 نظر / 10 بازدید
فائزه حسنی

با تشکر از مطلب شما. از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است. یرای ساخت این پل ابتدا دو پایه بتنی در دو طرف کوه ایجاد و به هم متصل شد و بعد دال قوسی روی آن اجرا شد و در آخر نمای آجری روی آن کار شد.

ASMA

ممنون مطلب جالبی بود[لبخند]

سیدمهدی موسوی

با تشکر از تهیه این مطالب.بسیار جالب و مفید بود.اگر عکسها و وضعیت فعلی پل بیشتر بررسی میشد بهتر بود.

فاطمه شمسیان

با سپاس از مطلب زیباتون،می خواستم در ادامه مطلبتون اضافه کنم که حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است. عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد.

محمدرضاآرویی

سلام وتشکر به نظرم جا داره از زحمات مهندس ورسک تشکر کرد ایشون چند وقت پیش برای بازدید از پل ورسک به ایران اومدن و لی اینجا نه اسمی از ایشون بود و نه اشارهای به ایشون شد ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر

ریحانه سادات کاهانی

سه خط طلاي راه‌آهن شمال در سه كيلومتري پل ورسك و بعد از آبادي ورسك به سمت گدوك در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده مي‌شود. اين خطوط براي كم كردن شيب و افزايش ضريب قدرت لوكوموتيو به اين شكل بنا شده است.

اسما زارع پور

با سلام یادش همیشه گرامی باد چه مهندسینی که قبلا به ایران میومدند ولی الان نمیان واقعا جای تاسف[ناراحت]

سید عباس بابازاده درونکلائی

ممنون از نظرات سازنده شما دوستان. قصدم این بود که از یک زاویه دیگه به ساخت پل ورسک نگاه کنم و بدلیل کیفیت پایین عکسها عکسی نذاشتم.مرسی خانم مهندس شمسیان،درست فرمودید آقای چرچیل بعد از جنگ جهانی دوم اسم این پل رو پل پیروزی گذاشت. در جواب مهندس آرویی عزیز باید بگم دقیقا مشخص نیست که مهندس اصلی پل چه کسی بوده که به مهندس ورسک معروف شده.از اسامی زیادی در ساخت این پل نام برده شده. اسم ورسک یا از اسم مهندس شژا ووسک که چکسلواکی الاصل و اهل بوهم آلمان بوده و در ساخت پل دخیل بوده گرفته شده که بدلیل سختی تلفظش به ورسک تبدیل شده یا از درختچه های انبوه پشت پل ورسک به نام ورس گرفته شده.اما دو مهندس محاسب و مجری در ساخت این پل نقش داشتند که اسمشون بیشتر از همه سر زبوناست : مهندس هانس اتو ناتر اهل سوئیس مهندس محاسب پل بوده و مهندس لادیسلاوس رابسویچ هم اهل اتریش بوده که مهندس ناظر پل بوده وحدود دو سال در پایین دست پل کنار رودخانه با خانواده اش زندگی کرده و جالبه بدونید کار مورد علاقه اش نقاشی بوده و بخاطر تعطیلی کار در فصل سرما دنبال کشیدن نقاشی میرفته.